Helaas verlaten klanten regelmatig hun online winkelmandje voordat ze hebben afgerekend. In de Engelse taal is hier een heuse term voor (Abandoned Cart Syndrome) en onderzoekers hebben zelfs dit fenomeen officieel uitgezocht en geëvalueerd. Volgens BI Intelligence Estimates werd in 2014 rond de €2,9 biljoen niet afgerekend, dit zijn meer dan 60% van de online bestelprocessen die wordt gestopt. Een groot probleem dus voor de online ondernemers. De website Statista onderzocht waarom Amerikanen hun online winkelmandje verlaten. Een meerderheid van de mensen gaf de bestelkosten als voornaamste reden, met op de tweede plek te hoge kosten van de totale bestelling en ten slotte werd het gebrek aan betaalopties als reden opgegeven.

Realiseer je dat veel mensen alleen ''kijken, kijken, niet kopen''! Wat in een fysieke winkel gebeurt, gebeurt ook in een virtuele winkel. Zeker online is het voor klanten heel gemakkelijk om producten te vergelijken. Waar zijn de verzendkosten het laagst of zelfs gratis? Welke webshop ziet er het betrouwbaarst uit of heeft bijvoorbeeld de meeste reviews? Of simpelweg: welke webshop biedt een product het goedkoopst?

Gelukkig bestaan er tegenwoordig veel middelen om het Abandoned Cart Syndrome tegen te gaan. Google Analytics kan je hier goed mee op weg helpen, het koopgedrag van jouw klanten wordt nu automatisch gevolgd. Ga hiervoor naar Conversies > E-commerce > Winkelgedragsanalyse. Op deze website wordt (in het Engels) duidelijk uitgelegd wat je kunt doen om het Abandoned Cart Syndrome tegen te gaan/te verminderen.

Wat kun je doen naast het gebruik van Google Analytics om het percentage van verlaten winkelmandjes te verminderen? Een aantal punten waar je op kunt letten:

  1. Creëer een ''opslaan'' optie. Hierdoor krijg je eerder 'Kijken, kijken, opslaan en later kopen'. Niet iedereen wil meteen een product kopen, maar wil wel graag verschillende opties opslaan. Geef jouw klanten een optie om producten op te slaan, zodat je ze hier ook aan kunt herinneren.
  2. Duidelijkheid over kosten. Vermeld kosten duidelijk op je website. Niet alleen de verzendkosten maar ook de eventuele bijkomende kosten. Zo schrikken je (toekomstige) klanten niet op het allerlaatste moment af.
  3. Klantbeoordelingen. Zorg voor klantbeoordelingen. Dit maakt je website betrouwbaarder, het kan klanten specifieke informatie geven over producten waar ze geïnteresseerd in zijn en het werkt als een soort 'social proof'. De tevredenheid van anderen werkt overtuigend.
  4. Gemakkelijk betalingsproces. Moet een toekomstige klant eerst zich aanmelden voordat hij of zij een product kan kopen? Grote kans dat de klant wegklikt. Maak het jouw klanten zo gemakkelijk mogen. Zo snel mogelijk naar de kassa, met genoeg betaalmethoden.
  5. Gebruik 'Card Abandonment Software'. Dankzij deze software kun je mensen mailen nadat ze hun winkelwagentje hebben weggeklikt. De mail werkt als een herinnering, waarin de producten die in het winkelmandje stonden centraal staan. Een slimme truc is de (toekomstige) klant een kleine korting geven op het specifieke product. Haal ze over om het toch nog te kopen!

Training E-commerce

Heb je behoefte aan meer hulp bij het opzetten van een online winkel? In onze training E-commerce leer je alles wat er komt kijken bij het online aan de man brengen van jouw producten. Van het opzetten van het plan, de leveringsvoorwaarden bepalen tot het promoten van je webshop.