Hoe zet je Google Adwords effectief in? Een reclamecampagne die gebrekkig is uitgevoerd kan een organisatie meer kosten dan haar lief is. Het is van belang dat je genoeg kennis hebt van Adwords. waardoor je slim kunt omgaan met de campagnes. Wij hebben 3 veel voorkomende fouten op een rijtje gezet, zodat je een stapje dichterbij een succesvolle Adwords reclamecampagne bent.
Fout 1. Blindelings vertrouwen in je eigen advertentie
Hoewel je misschien je eigen advertentie geweldig vindt, kunnen de statistieken je iets heel anders laten zien. Je kunt niet in andermans hoofden kijken, waardoor je niet zeker kunt zijn dat anderen je advertentie ook geweldig zullen vinden. Zorg ervoor dat je verschillende versies van je advertenties test. Varieer bijvoorbeeld met je titel of juist met een kortere inhoud. Hierdoor kun je zien welke versie tot meer bezoekers en omzet leidt.
Maak niet de fout meteen verliefd te worden op je advertentie terwijl je doelgroep waar de advertentie voor is bedoeld, geen enkele klik voelt. Blijf testen! Probeer je eigen advertentie altijd te verslaan, met nog een betere versie. Kies de versie die zorgt voor de hoogste conversion rate of juist de laagste cost per acquisition (CPA).
Fout 2. Geen gebruik maken van negatieve keywords
Naast 'positieve keywords', trefwoorden waar je juist wél op gevonden wilt worden, geeft AdWords ook de mogelijkheid om 'negatieve keywords' te gebruiken. Dit zijn trefwoorden waar je juist niet op gevonden wil worden. Een voorbeeld: Learnit geeft verschillende trainingen op het gebied van communicatie, management en IT. Een positieve keyword zou voor ons training kunnen zijn. Daarentegen zou Spaanse training een negatieve keyword kunnen zijn voor Learnit, omdat wij geen trainingen voor de Spaanse taal verzorgen. Wanneer iemand zoekt op Spaanse training, zal Learnit dus niet verschijnen.
Negatieve keywords kunnen toegevoegd worden via AdWords door op 'Negative keywords' te klikken, onder de lijst van keywords voor jouw campagne of advertentiegroep. De negatieve keywords kunnen toegevoegd worden voor een specifieke 'ad group' of voor de gehele advertentie.
Maar welke woorden moet je toevoegen aan de negatieve keywords? Dit kun je het beste achterhalen via Google Analytics. Ga naar Acquisition > Adwords > Matched Search Queries > Query Match Type > kies uit broad match of phrase match. Werp een blik op de trefwoorden die niet werken. Zijn er negatieve keywords die je kunt toevoegen waardoor goedwerkende trefwoorden niet worden geschrapt?
Fout 3. Je niet bewust zijn van je eigen concurrentie
Nog een voorkomende fout: je bent niet bewust van je concurrentie, wat voor zoektermen zij gebruiken en hoe hun advertenties en pagina's eruit zien. Zet jezelf in de schoenen van je klanten: welke advertentie spreekt het meest aan? Op welke advertentie zou jij het eerst klikken?
Waarom is jouw concurrent bekender of juist minder bekend? Kijk niet alleen naar hoe de advertenties er uit zien, maar ook naar waar ze worden doorverwezen. Hoe verschilt dit met jouw eigen advertentie en pagina? Is er een betere vormgeving, tekst of keywords? Test de positieve waarnemingen in de nieuwe versie van jouw eigen advertentie. Gaat de conversion rate omhoog? Of misschien zelfs omlaag.. Nogmaals: blijf testen, een advertentie is nooit perfect!
Training Google AdWords Basis en Professioneel
Meer tips nodig? Learnit Training verzorgt twee trainingen voor Google AdWords: een basistraining voor de beginners en een professionele training voor de gevorderden. De training Google AdWords Basis sluit in combinatie met de training Google AdWords Professional aan op de certificering van Google AdWords, die op eigen initiatief na afronding van deze training gedaan kan worden.
In de training Google AdWords Basis leer je stap voor stap hoe Google AdWords werkt, hoe je het account inricht en hoe je een campagne opzet. Daarbij kijken we wat je concurrenten online doen en hoe je doelgroep online op zoek is naar bedrijven zoals de die van jou. Tot slot leer je hoe je de prestaties van je campagnes kunt bewaken en verbeteren, en hoe je een dashboard en automatische rapportage kunt aanmaken.
In de training Google AdWords Professional leer je strategischer met Google Adwords om te gaan, door een betere vertaling van je bedrijfsdoelen naar de inrichting van je campagnes te maken. Alle geavanceerde mogelijkheden van Google AdWords passeren de revue, zoals advertentie-extensies, automatische biedingen en remarketing. Je gaat in de praktijk aan de slag met die onderdelen die specifiek voor jou interessant zijn.