Wil jij niet dat erover je heen gelopen wordt? Geef jij gemakkelijk in en is nee zeggen een behoorlijk obstakel voor jou? Dat kan in werksituaties zorgen voor de nodige frustraties. Assertiviteit op de werkvloer is van groot belang en wordt juist op prijs gesteld door werkgevers. Hoe leer je je eigen grenzen aan te geven? Uiteindelijk moet je het toch echt zelf doen, maar in deze blog halen we een aantal handige hulpmiddelen aan.
Subassertief gedrag
Als jij een subassertief persoon bent op de werkvloer, dan kan het nog weleens voorkomen dat je over je heen laat lopen. Dat wordt ook wel subassertief gedrag genoemd. Subassertief gedrag is vaak eenvoudig te herkennen aan de volgende punten:
- Toch wat extra werk van jouw collega op je nemen
- Extra uren overwerken
- Moeite hebben met nee zeggen
- Anderen niet teleur willen stellen
- Niet voor jouw eigen rechten op durven komen
Valkuilen benoemen
Een handige truc om assertief gedrag bij jezelf te stimuleren is het simpelweg benoemen van je valkuilen. Zeg jij vaak ja, ga je overal maar mee akkoord en zit je later zelf te balen? Daar heb je alleen jezelf maar mee. Zet op papier wanneer jij subassertief reageerde en benoem je meest voorkomende valkuilen. Je kan deze situatie tot je nemen en vervolgens bedenken hoe je het anders had kunnen oplossen. Op deze manier krijg je meer inzicht in je eigen handelen.
Fysieke assertiviteit
Assertiviteit op de werkvloer gaat niet alleen via woorden. Houdingen zeggen al genoeg over wie de baas is en over hoe jij je opstelt. Assertiviteit hangt samen met zelfvertrouwen. Daarom is een actieve houding die zelfvertrouwen uitstraalt erg belangrijk. De relatie tussen werkgever en werknemer is standaard een verhouding van dienen en gediend worden. Dit betekent echter niet dat er misbruik gemaakt mag worden van iemand kunnen. Jouw fysieke houding verklapt stiekem al genoeg. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw houding je niet verklapt en hoe kom je fier en assertief over?
- Rechtop staan om een zelfverzekerde uitstraling te krijgen
- Het gebruik van de armen. Niet over elkaar, niet met de handen in de zakken, maar een actieve uitstraling
- Gebruik je ogen. Kijk niet weg, maar blijf mensen altijd aankijken wanneer je spreekt
Door jouw houding aan te passen, kun je een stuk zelfverzekerder overkomen en zullen mensen minder snel jouw grens overgaan.
Rechten
Assertief zijn op de werkvloer betekent dat je op mag komen voor jouw rechten. Moet je overwerken? Zorg dan dat je hier voor betaald wordt. Moet je extra taken op je nemen? Zorg dan dat hier de juiste tijd voor krijgt. Als werknemer en collega heb je genoeg rechten. Je hoeft je niet suf te laten werken en mag zeker voor jouw rechten opkomen. Wanneer anderen op de werkvloer weten waar jij aan toe bent en wat jouw grenzen zijn, werkt dat beter voor iedereen.
Gevolgen
Wanneer jij geen assertieve houding aanneemt en alles maar over je heen laat komen, heb je alleen jezelf ermee. De werkdruk neemt toe, net zoals de stress en de negatieve gevoelens voor jouw collega's en werkgevers. Erg vervelend, al helemaal omdat deze collega's geen flauw benul hebben waar dit aan kan liggen. En zonder te overdrijven: subassertiviteit is de belangrijkste oorzaak burn-outs. Zorg dus dat jij vroegtijdig het heft in eigen hand neemt en start met een assertieve houding.
Trainingen
Zoals het in deze blog beschreven wordt, klinkt het allemaal eenvoudig en helder. We kunnen ons voorstellen dat het niet altijd zo eenvoudig is. Om jezelf de juiste vaardigheden aan te leren biedt Learnit assertiviteitstrainingen aan die jouw kunnen helpen een assertievere werkhouding aan te nemen. Neem ook eens een kijkje tussen andere trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en bepaal welke training het beste bij je past. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen voor advies op maat.