Een goede coach is iemand die een collega, vriend of een ander persoon helpt om bepaalde doelen te verwezenlijken en om persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Dit klinkt natuurlijk heel mooi, maar in de praktijk blijkt dit vaak een lastigere opgave dan gedacht. Zo hoor je na te denken over vraagstukken als in welke situatie is het gepast om coachvragen te stellen en met welke vragen help je mensen nou echt verder?

Om jou of weg te helpen een goede coach te worden, biedt Learnit een gratis webinar ‘Welke technieken gebruikt een slimme coach?’ aan op 19 januari, gevolgd door een 3 uur durend interactief webinar ‘Coachingsvaardigheden’ dat plaatsvindt op 2 februari. In deze reeks webinars laat Learnit expert Rob jou kennis maken met zowel belangrijke theorie als praktische vaardigheden rondom coaching. Ben jij benieuwd wat er in deze webinars aan bod komt? Lees dan snel dit korte interview met Rob en wie weet zien we jou terug tijdens de webinars.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, kan iedereen een goede coach worden?

Rob: “Iedereen, oei, dat denk ik niet. Ik denk wel dat iedereen een betere coach kan worden dan dat ie nu is. Ik zou het wel te gek vinden trouwens, hoe meer goede coaches hoe beter. Dan wordt er een stuk beter geluisterd en een stuk minder gepraat.”

Wat is de grootste misvatting over coaching?

Rob: “Dat weet ik niet precies, maar ik zie wel vaak een paar valkuilen bij het coachen. Bijvoorbeeld;

  • Dat je als coach het probleem voor de ander moet oplossen;
  • Dat je slimme dingen moet kunnen zeggen als coach;
  • Dat het vaag is;
  • Dat het lijkt op “wat denk je zelf?”;
  • Dat het alleen voor mensen is die er hun werk van gaan maken.

Hoe pas jij je coachingsvaardigheden toe in het dagelijkse leven?

Rob: “Gisteren had mijn zoon van 9 afgesproken met een vriendje, maar toen het vriendje er was wilde ze allebei iets anders doen en ze kregen er ruzie over. Hij kwam naar me toe. Ik kan dan zeggen wat ie moet doen of hem een paar vragen stellen. Dat eerste doe ik liever niet (want dan zeg ik impliciet: beste zoon, jij kan zelf geen oplossing verzinnen,) maar gelukkig kwam hij na een paar vragen zelf tot een oplossing. De impliciete boodschap is dan: jij kunt zelf heel goed problemen oplossen. Dat laatste vind ik veel waardevoller natuurlijk. Coachen kan dus officieel in een coachgesprek, maar ook gewoon in het dagelijkse leven. Beide vormen werken net even anders.”

Wat is jouw eigen visie op coaching?

Rob: “Ik kijk vanuit onder andere de volgende principes naar coachen:

  • Iemand die komt met een probleem is zelf onderdeel van het probleem, anders kwam ie wel met een oplossing;
  • Het is nooit wat er gebeurt dat het probleem is, maar de betekenis die mensen aan een gebeurtenis geven;
  • De manier van denken waarmee iemand zijn probleem creëert is nooit de manier van denken die tot de oplossing leidt.

...Coachen gaat daarom onder andere over het stellen van vragen die leiden tot meer inzicht bij de persoon zelf. Waar ik voor waak, is dat ik ongevraagd ga coachen. Dus als ik het kader duidelijk maak en ik vraag toestemming (je zit ergens mee, mag ik je er een paar vragen over stellen?) dan kan ik het heel goed toepassen in het dagelijkse leven.”

Webinars

Ben je benieuwd naar het aankomende gratis webinar Welke technieken gebruikt een slimme coach? en het daaropvolgende interactieve webinar Coachingstechnieken? Geef je dan snel op door op de trainingen te klikken. Wist je dat Learnit ook nog verschillende coachingstrainingen aanbiedt? Bekijk ons aanbod door hier te klikken. Hopelijk zien we je snel bij een van onze webinars of trainingen!