Wat is een intervisie?
Een intervisie is een krachtige vorm van communicatie die ingezet wordt om van en mét elkaar te leren. Samen met je vakgenoten beter worden in je werk, dat is kort gezegd waar het omdraait binnen de intervisiemethode. Een intervisie is een vorm van kennisontwikkeling binnen een kleine groep professionals. Tijdens zo’n intervisie brengt elke chiropractor binnen de groep een casus in om tot een eigen oordeel of uitspraak te komen of om juist tot nieuwe inzichten over jezelf te komen. Ben jij chiropractor en wil jij graag weten hoe een intervisie er voor jou en je vakgenoten uitziet? Lees dan deze blog en kom er achter wat een intervisie training voor jou kan betekenen.
Intervisie binnen de chiropractie
Voor chiropractoren geldt er een reglement dat bij- en nascholing verplicht stelt voor chiropractoren na hun afstuderen. Per jaar is een chiropractor verplicht om 32 studiepunten te behalen. Deze punten kun je ondere andere behalen door met vakgenoten deel te nemen aan een intervisie. Het is zelfs zo dat je minimaal 4 punten per jaar dient te behalen door het bijwonen van een intervisie. Je kan er ook voor kiezen om meer punten te halen door nog een intervisie bij te wonen, dit is toegestaan tot maximaal 8 punten per jaar.
Wat kun je verwachten van een intervisie?
Bij intervisie staan één of meerdere dilemma’s over het functioneren, de praktijkvoering of de praktijkuitoefening centraal. Een voorbeeld van een dilemma kan zijn: “Hoe ga je om met een patiënt die langdurig behandeld wordt maar niet zelf zijn levensstijl aanpast waardoor de genezing niet optimaal verloopt?” of “Hoe ga je om met een langdurige zieke medewerker in je praktijk?”. Dergelijke vragen lenen zich uitstekend voor een intervisie. Het gaat er vooral om dat er casussen worden ingebracht met betrekking tot het persoonlijk functioneren, het draait niet om vakinhoudelijke vragen. Het belangrijkste doel van intervisie is het creëren van bewustwording van je eigen houding en gedrag. Een aantal voorbeelden van thema’s die vaak worden aangehaald tijdens een intervisie gericht op chiropractoren zijn:
- Patiëntenzorg;
- Leidinggeven/samenwerken;
- Eigenaar zijn van een praktijk;
- Persoonlijke groei.
Intervisie in de praktijk
Hieronder zie je de regels die Learnit hanteert voor een intervisie, uiteraard zijn deze regels conform de richtlijnen van het reglement op de vakbekwaamheid van Register Chiropractoren:
- De intervisie vindt plaats in een groep van ten minste 5 tot maximaal 10 deelnemers, inclusief gespreksleider van Learnit.
- Deelnemers zijn afkomstig uit minimaal twee verschillende praktijken.
- De gespreksleider van Learnit is academisch geschoold en bevoegd om een intervisie te mogen leiden.
- Alle deelnemers en de gespreksleider zijn fysiek of online aanwezig bij de intervisie.*
- Elke deelnemer brengt minimaal één casus of dilemma in omtrent het eigen functioneren, de praktijkvoering of de praktijkuitoefening.
- De gespreksleider bevestigt de deelname van elk individu.
- Voor zowel de gespreksleider als de deelnemers geldt een geheimhoudingsplicht met betrekking tot informatie en casussen die aan bod komen tijdens de intervisie.
- Een intervisie bestaat uit 1 of 2 sessie(s) van 4 aaneengesloten uren en vindt plaats onder begeleiding van een gepreksleider van Learnit. Een volledige sessie vindt meestal plaats tussen 10:00-15:00 tijdens een werkdag.*
Intervisie training van Learnit
Learnit biedt twee verschillende trainingsmogelijkheden voor intervisie aan. Allereerst kunnen wij klassikaal een intervisie verzorgen voor jouw bedrijf met een bevoegd gespreksleider; incompany, op een locatie van ons of juist online. Voor meer informatie over deze mogelijkheid klik hier. Wil je liever zelf een bedrijfsintervisie leiden? Ook hiervoor biedt Learnit een trainingsmogelijkheid aan. In onze tweedaagse training Intervisie: mét en ván elkaar leren, wordt jij klaargestoomd om je eigen intervisie te kunnen leiden. Deze training bieden wij zowel fysiek als online aan. Klik op de buttons rechts om meer te ontdekken over intervisie of om gelijk een offerte aan te vragen voor jouw bedrijf.