Leer in onze interactieve cursus hoe je crisismanagement en -communicatie beheerst, risico's minimaliseert en je organisatie's reputatie beschermt. Word crisisbestendig!

  • Communiceer snel en effectief in crisissituaties
  • Houd zelf de regie over de informatievoorziening
  • Voorkom of beperk reputatieschade
  • Maak een solide crisiscommunicatieplan
  • Gebruik de media in je voordeel bij crises

Incompany

Aanbevolen aantal dagen: None
Groep: tot maximaal 8 personen
Locatie: Incompany, heel Nederland
Taal: Nederlands of engels
Investering: op aanvraag
Zijn er nog andere wensen of behoeften? We kunnen de training op maat maken.

Crisis? Houd zelf de regie over je communicatie

Crisissituaties binnen een organisatie kunnen zich in vele vormen voordoen, bijvoorbeeld persoonlijk, financieel, een ongeval of gevaarlijke situatie, een schandaal, natuurgeweld. Welk type crisis ook, om escalatie en reputatieschade te voorkomen of te beperken komt alles aan op snel en effectief communiceren. Hierbij is een goed crisismanagementplan onmisbaar. Crisiscommunicatie vormt een essentieel onderdeel van dit plan. Want in de huidige maatschappij, waarin bijna iedereen 24/7 online is, verspreidt nieuws zich razendsnel.
Hoe bereid je je organisatie goed voor op crisissituaties? Hoe houd je zelf de regie over je crisiscommunicatie en voorkom je dat de berichtgeving over de crisis een eigen leven gaat leiden? Je leer het in de tweedaagse cursus Crisiscommunicatie van Learnit.

Inhoud

In de tweedaagse cursus Crisiscommunicatie leer je hoe je als organisatie goed anticipeert op mogelijke crisissituaties. Hoe je de crisiswoordvoering goed vormgeeft en de media inzet als partners. En hoe je reputatieschade voorkomt, beperkt of herstelt. Aan de hand van actuele voorbeelden en situaties uit je dagelijkse praktijk ga je aan de slag met de onderdelen van het crisiscommunicatieplan en leg je een solide basis voor goed crisismanagement binnen jouw organisatie.

Onderwerpen

Tijdens de training Crisiscommunicatie komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
 
Crisis? Welke crisis?
  • De gevolgen van een crisis voor je onderneming
  • Crisis of kans? Je hebt het zelf in de hand
  • Waarom de kop-in-het-zandmethode niet werkt
Goed voorbereid op crisissituaties
  • Waarom goed crisismanagement?
  • Het belang van een crisisproces en -protocol
  • Welke gevaren loopt je organisatie?
  • Crises en de verwachtingen van je omgeving
  • Interne communicatie bij een crisis
Een crisisteam samenstellen
  • Welke medewerkers?
  • Wat is hun taak?
  • Oefenen met het crisisteam
Een crisiscommunicatieplan opstellen
  • Omgevingsanalyses uitvoeren
  • Worstcasescenario’s als uitgangspunt
  • Risico’s
  • Crisiscommunicatie en media
  • Crisisdoel
  • Crisisresponse
  • Crises oplossen
Succesfactoren crisiscommunicatie
  • Processtatement: de feitelijke informatie
  • Belangen gedupeerden centraal
  • Rust creëren in de communicatie
  • Compassie, emotie en empathie
  • Transparantie: hoe ver wil je gaan?
Crisiswoordvoering en mediastrategie
  • Media: aanjagers of partners?
  • Persconferenties en interviews
  • Framing
  • Nepnieuws
  • Beelden / visuele middelen
Leiderschap in crisissituaties
  • Toon daadkracht
  • Spreek met één mond
  • Focus op online
  • Houd zelf de regie
Crisisevaluatie
  • Crisislogging
  • De crisis afsluiten
  • De aanpak verbeteren
Het ALERT-model voor crisiscommunicatie

Doelgroep

De training Crisiscommunicatie is geschikt voor iedereen die betrokken is bij het opzetten en uitvoeren van de crisiscommunicatie binnen zijn of haar organisatie. Bijvoorbeeld (communicatie)managers, communicatieprofessionals, woordvoerders, persvoorlichters en social media managers.

Lesmethodiek

In de cursus Crisiscommunicatie gaan we op een praktische en interactieve wijze aan de slag met oefeningen en voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Zo ontstaat een beter begrip van wat crisiscommunicatie inhoudt en hoe je als organisatie op crisissituaties anticipeert. Aan de hand van de opdrachten leg je een goede basis voor het communicatieplan voor jouw organisatie. Bij aanvang van de training ontvang je het boek “Crisiscommunicatie voor iedereen” en een trainingsmap. Daarnaast krijg je toegang tot onze online leeromgeving.

Resultaten

Na afloop van de cursus Crisiscommunicatie:
  • weet je welke gevolgen een crisis voor je organisatie kan hebben.
  • ken je het belang van een goed crisisproces en crisisprotocol.
  • ken je het ALERT-model voor crisiscommunicatie en kun je het toepassen.
  • ben je je bewust van de invloed van de media op een crisissituatie en kun je deze invloed in je voordeel gebruiken.
  • kun je een deskundig crisisteam samenstellen.
  • kun je verschillende tactieken en middelen toepassen voor je crisiscommunicatie.
  • kun je door goede crisiswoordvoering en mediastrategie zelf aan de bal blijven.
  • weet je hoe je een crisis na afloop evalueert en waar je dan op moet letten.
  • heb je handvatten om na een crisis de reputatie van je organisatie weer te herstellen.

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.

Voorkennis

Voor de training Crisiscommunicatie is geen specifieke voorkennis nodig.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

De beste training voor jou

Bij Learnit vind je altijd een training waarmee je verder komt. Van (technische) IT skills tot communicatie of persoonlijk leiderschap. Daarbij kan je kiezen uit de trainingsvorm die jij het prettigst vindt: een klassikale training, een maatwerktraining bij jou op kantoor, een online cursus of een e-learning. Wij hebben voor iedereen de juiste training en trainingsvorm. Want leren op de manier die het best bij jou past, zorgt voor de beste resultaten.

Waarom kiezen voor een training bij Learnit?

  • Altijd en overal persoonlijk

    Persoonlijke aandacht en een prettige sfeer. Of je nou een cursus volgt bij ons, op kantoor of op je pc, wij zorgen dat je je genoeg thuisvoelt om je grenzen te verleggen.

  • Gewoon doen!

    Nieuwe mogelijkheden ontstaan als je in beweging komt. Scherp blijft. Steeds nieuwe stappen zet. Wij stimuleren je om de stap te wagen en er echt voor te gaan.

  • Groeien door kennis en inspiratie

    Ontdek iets nieuws. Versterk je kwaliteiten. En kies je eigen weg. Wij helpen je groeien met trainingen en leervormen die echt bij jou passen.

  • Skills voor de toekomst

    We denken altijd in mogelijkheden en win-win. En we werken elke dag aan nieuwe oplossingen voor morgen. Door opleidingen te bieden waarmee jij goed voorbereid bent op de toekomst.

  • Samen werken aan kwaliteit

    Aan loze beloftes doen wij niet. Maar wel aan kwaliteit, kennis en ervaring. Een breed cursusaanbod mogelijk gemaakt door onze geïnspireerde medewerkers en trainers.

  • Begrijpen en begrepen worden

    We luisteren naar wat er bij jou leeft. Waar jij behoefte aan hebt. Want daar begint onze oplossing, ons maatwerk. Elkaar goed begrijpen en helder communiceren, daar geloven wij in.

Bekijk meer over Learnit

Samen verder komen

Een training volgen bij Learnit betekent samen leren. Samen met jouw ervaren trainer, samen met je cursusgroep of samen met je collega’s. En of je de training nou thuis, op jouw kantoor of op één van onze trainingslocaties volgt, wij zijn altijd bereikbaar om je te helpen. Onze kennis met jou te delen op zo’n manier dat jij er echt wat aan hebt. Samen verder komen door persoonlijke aandacht en elkaar goed begrijpen; daar geloven wij in.

Direct toepassen in je werk

Theorie uit een boekje leren waar je vervolgens weinig mee kan in je werk? Niet bij Learnit! Welke training je ook volgt bij ons, je kan er direct mee aan de slag op je werkplek. Door jouw unieke leerdoelen die je aan het begin van de training samen met de trainer bepaalt. Door de afwisseling van theorie en (interactieve) praktijkopdrachten. En door de uitdagingen waar jij tegenaan loopt in je dagelijks werk mee te nemen naar de training.

Referenties

Wat anderen zeggen over deze training

Cursus Crisiscommunicatie referenties - Gemiddeld cijfer 8.5

  • "Goede inhoudelijke training; toegesneden op de vraag van de cursist."

  • "Goed verhaal, deskundig en inspirerend, ook nog een dosis humor"

  • "Een prima training op een mooie locatie. De persoonlijke aanpak van de trainer zorgt ervoor dat het niet verveeld. Ik heb er veel van geleerd."

  • "Ik heb tijdens deze training veel handvatten gekregen die ik makkelijk toe kan passen in de praktijk."

  • "Training op maat! Vanuit de intake is de training aangepast op onze (mijn) wensen. De training sluit mooi aan op de praktijk."

    Learnit referenties