Klassikaal
2 dagen1150,-
excl. btw
- Fijne locatie met trainer
- Kleine groepen
- Inspirerend en motiverend
Wil jij jouw algemene gesprekstechniek verbeteren zodat je vaardiger wordt in het voeren en sturen van gesprekken? Daar waar het bij onze training Communicatieve vaardigheden veel meer om de eigen manier van communiceren en uitdrukken gaat, gaat het er bij gesprekstechnieken om dat je jouw manier van communiceren inzet om aan te kunnen sluiten bij je gesprekspartner. Het lijkt een paradox, maar juist door goed aan te sluiten bij de ander ben je beter in staat het gesprek te sturen in de door jou gewenste richting.
Als rode draad nemen we de ijsbergtheorie: onder en boven het wateroppervlak. Als we boven water effectief gedrag willen laten zien, is het zaak om te weten hoe dat gedrag onder water (wel of niet) tot stand komt. Wat is er onder water aan de hand, waardoor het ons niet lukt om boven water bepaald gedrag te laten zien?
In de training Gesprekstechnieken leer je je bewust te worden van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek. Je leert het doel van een gesprek helder voor ogen te krijgen, waardoor je bewust je strategie en gesprekstechnieken kunt bepalen om dit doel te bereiken. Door je vaardigheden aan te scherpen, zullen je gesprekken prettiger, effectiever en efficiënter verlopen.
Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:
Hoe werkt het communicatieproces en welke valkuilen liggen op de loer?
Wat zeg je letterlijk, wat doe je met je lichaam, hoe klinkt je stem en welk effect heeft dit op een gesprek?
Concreet waarneembaar gedrag (voor iedereen zichtbaar) ligt boven het wateroppervlak. Hoe dit gedrag tot stand komt en welke motieven en drijfveren hierbij een rol spelen liggen onder het wateroppervlak en zijn niet direct waarneembaar
Binnen elk gesprek streef je een doel na, bijvoorbeeld slecht nieuws brengen, feedback geven of je mening geven. Om dit doel te bereiken stippel je een strategie uit en zet je technieken in. Welke strategie en welke technieken zullen jou het beste helpen om dit doel te bereiken?
Bijvoorbeeld: aandachtgevende houding, samenvatten, doorvragen, vraagtechnieken, gevoel reflecteren
Inzicht in communicatie op inhoudelijk en relationeel niveau
Aandacht en oog hebben voor de belevingswereld, het referentiekader, van de ander
Herkennen van weerstand bij jezelf en de ander en hoe hiermee om te gaan
Deze training is bij uitstek geschikt als je veel gesprekken voert en graag je vaardigheden aanscherpt om deze gesprekken prettiger, effectiever en efficiënter te laten verlopen. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?
Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema gesprekstechnieken?
Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.
Wil je deze training organiseren voor een hele groep of meerdere groepen? Dit kan voordelig zijn. We kunnen bijvoorbeeld de inhoud geheel op jouw organisatie afstemmen en een hele groep trainen is bovendien voordeliger.
Gaat het om grote aantallen of een complete academy? Daar komt veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan planning en communicatie, het inventariseren en afstemmen van de doelen en inhoud van de training. Of aan niveauverschillen, feedback mechanismen en borging. Gelukkig heeft Learnit een rijke ervaring op dit gebied (meer dan 25 jaar) en we helpen je graag bij dit proces.
Vraag hier een offerte aan
De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.
Bij Learnit vind je altijd een training waarmee je verder komt. Van (technische) IT skills tot communicatie of persoonlijk leiderschap. Daarbij kan je kiezen uit de trainingsvorm die jij het prettigst vindt: een klassikale training, een maatwerktraining bij jou op kantoor, een online cursus of een e-learning. Wij hebben voor iedereen de juiste training en trainingsvorm. Want leren op de manier die het best bij jou past, zorgt voor de beste resultaten.
Persoonlijke aandacht en een prettige sfeer. Of je nou een cursus volgt bij ons, op kantoor of op je pc, wij zorgen dat je je genoeg thuisvoelt om je grenzen te verleggen.
Nieuwe mogelijkheden ontstaan als je in beweging komt. Scherp blijft. Steeds nieuwe stappen zet. Wij stimuleren je om de stap te wagen en er echt voor te gaan.
Ontdek iets nieuws. Versterk je kwaliteiten. En kies je eigen weg. Wij helpen je groeien met trainingen en leervormen die echt bij jou passen.
We denken altijd in mogelijkheden en win-win. En we werken elke dag aan nieuwe oplossingen voor morgen. Door opleidingen te bieden waarmee jij goed voorbereid bent op de toekomst.
Aan loze beloftes doen wij niet. Maar wel aan kwaliteit, kennis en ervaring. Een breed cursusaanbod mogelijk gemaakt door onze geïnspireerde medewerkers en trainers.
We luisteren naar wat er bij jou leeft. Waar jij behoefte aan hebt. Want daar begint onze oplossing, ons maatwerk. Elkaar goed begrijpen en helder communiceren, daar geloven wij in.
Een training volgen bij Learnit betekent samen leren. Samen met jouw ervaren trainer, samen met je cursusgroep of samen met je collega’s. En of je de training nou thuis, op jouw kantoor of op één van onze trainingslocaties volgt, wij zijn altijd bereikbaar om je te helpen. Onze kennis met jou te delen op zo’n manier dat jij er echt wat aan hebt. Samen verder komen door persoonlijke aandacht en elkaar goed begrijpen; daar geloven wij in.
Theorie uit een boekje leren waar je vervolgens weinig mee kan in je werk? Niet bij Learnit! Welke training je ook volgt bij ons, je kan er direct mee aan de slag op je werkplek. Door jouw unieke leerdoelen die je aan het begin van de training samen met de trainer bepaalt. Door de afwisseling van theorie en (interactieve) praktijkopdrachten. En door de uitdagingen waar jij tegenaan loopt in je dagelijks werk mee te nemen naar de training.
Geen geschikte startdatum? Stuur ons een datumverzoek. Dan bekijken we samen hoe we toch aan jouw trainingsvraag kunnen voldoen.
Wat anderen zeggen over deze training
Cursus Gesprekstechnieken referenties - Gemiddeld cijfer 8.5
“Het is een uitstekende training met veel praktijkopdrachten. Je krijgt veel handvatten mee hoe je een gesprek zo goed mogelijk kunt sturen.”
H. vom Hofe, PCBO- Gesprekstechnieken
“Goede indruk van Trainer en organisatie. Tijdens de training krijg je goede tips mee om toe te passen in de praktijk.”
Friso Bakker, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder- Gesprekstechnieken
“De cursus was praktijkgericht en sloot naadloos aan op de wensen en input van de deelnemers. De cursusleider voelde aan wat er nodig was en vulde de cursus ook gevarieerd in met (kort stuk) theorie, praktijktoepassingen en rollenspel. Ik zou deze cursus zeker aanraden!”
Adriana de Bruine, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder- Gesprekstechnieken
“De training was goed en afwisselend opgebouwd. De afwisseling van theorie met praktische, realistische oefeningen was zo goed op elkaar afgestemd dat er geen saaie momenten plaatsvonden en het constant boeiend bleef. De training werd gegeven door een professionele kundige docent die toch niet belerend was en zichzelf ook kwetsbaar durfde opstellen, zonder de leiding te verliezen. Zij gaf zeer opbouwende kritiek waardoor de motivatie goed bleef. Erg goed is het gebruik van audio ondersteuning, modellen en spelsituaties. Al met al is de training erg goed om je bewust te worden van wat je precies doet in gesprekken en wat je hierin zou kunnen ontwikkelen of veranderen. Je wordt je snel bewust van je sterke en zwakke punten.”
L. Buitenhuis- Gesprekstechnieken
“De afgelopen maanden zijn wij binnen FMHaaglanden overstelpt met trainingen en cursussen. Kostte mij veel moeite om weer op te laden voor deze cursus. Eenmaal aanwezig werd ik meegenomen in het enthousiasme van de trainers, waardoor het een leerzame training werd en ook deze snel voorbij vloog!”
G. v/d Kamp, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
“Aanvankelijk wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten bij de training gesprekstechnieken, het is een breed begrip. Door de eigen in te brengen input, het telefonisch en mail contact met de trainer voor aanvang en de theorie vanuit de trainer zijn het twee hele leerzame, productieve trainingsdagen geworden.”
Simone van der Kooij, Koetsveldschool- Gesprekstechnieken
“Door de training krijg je inzicht in je eigen stijl van communiceren. Door de groepsdynamiek leer je ook dingen van anderen wat erg prettig is. Door middel van rollenspellen oefen je situaties waar je eerder op vastliep. Met de kennis uit deze training ga je gesprekken zelfverzekerder in.”
S. Berswerda- Gesprekstechnieken
“Levendige op de deelnemer en diens behoeften gerichte cursus met veel praktijk waardoor de dag omvliegt en je heel veel leert zonder het gevoel te hebben dat je aan het stampen ben.”
Birgitta Blank, Stichting Het Rijnlands Lyceum, Europese School Den Haag- Gesprekstechnieken
“Deze training gaf ondanks de korte duur precies antwoord op mijn vraag. Er was voldoende ruimte voor oefening, relevante input en materialen van de trainer en werd in een bijzonder prettige sfeer gegeven. Er was veel aandacht voor afstemming op de wensen van de deelnemers, zonder daarmee aan richting te verliezen. Daarmee vind ik de training zelf een voorbeeld voor goede gesprekstechnieken/communicatie.”
G. de Boer, ORETC- Gesprekstechnieken
"Leuke en praktisch ingestoken training, precies op maat. Het oefenen van gesprekken was erg zinvol. De prettige, betrokken trainer zorgde voor een persoonlijke sfeer, waardoor alle deelnemers zich vrij voelden om actief mee te doen en vragen te stellen. Verder zijn er genoeg tips en trucs aan bod gekomen die we meteen kunnen toepassen. Kortom, een leuke en leerzame dag!"
- Gesprekstechnieken
“Goede, praktische cursus.”
E. Fokkinga - Ausnutria Operations B.V.- Gesprekstechnieken
“Zeer leerzaam!”
Christel Ockhuijsen, Eyescan oogzorgkliniek Visie- Gesprekstechnieken
“De training heeft mij inzicht gegeven in waarom ik gesprekken voer zoals ik ze voer en wat ik kan doen om deze patronen te doorbreken en welke technieken ik vervolgens kan inzetten om een betere gesprekspartner te worden.”
J. Meijer- Gesprekstechnieken
“In korte tijd krijg je een goed beeld van wat je zelf prima kunt toepassen in gesprekken met bewoners of instanties. De trainer wordt op een "speelse" manier gebracht en blijft boeiend. Werken met acteur(s) geeft een nog beter inzicht.”
L. Stokroos, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
“Heel interessant en leerzaam, ondanks dat de stof van bepaalde onderwerpen al bekend was. Iedere trainer komt weer met nieuwe en andere tips en handvatten. Goede afwisseling van theorie en oefeningen. Veel persoonlijke aandacht, door de kleine groepssamenstelling. Professioneel opgezet; goed voorbereid, prettig intakegesprek vooraf en handig naslagwerk. Ik heb veel kennis opgedaan. Ik ben er volop mee bezig en pas het dagelijks toe. Leuk!”
J. Versluys, Mooiland- Gesprekstechnieken
“Erg leerzaam, veel kunnen leren waar ik in de praktijk direct mee kan oefenen en mij eigen kan maken. Er was veel afwisselend lesmateriaal. Ook het naslag werk, het boek en de map met info is fijn om nog eens in terug te kijken. Mijn leerdoelen zijn goed aan bod gekomen in de training, waardoor ik veel aan de training heb gehad. De training was afwisselend, waardoor ik de aandacht er goed bij kon houden en me actief heb kunnen inzetten. Iedereen voelde zich veilig genoeg om te durven leren.”
R. van Cauteren, UwHuisVeilig Advies B.V.- Gesprekstechnieken
“Het oefenen van de groepsgesprekken geeft goed inzicht in wat werkt en wat praktische valkuilen zijn.”
D. van Haard, Gemeente Arnhem- Gesprekstechnieken
“De basisvaardigheden van gespreksvaardigheid. Op een compacte wijze uitgelegd. En meteen intensief geoefend in een kleine groep. Je komt echt aan de beurt. Van deze training neem je vaardigheden mee en je kunt ze meteen toepassen.”
H. Schoordijk, Provincie Noord-Holland- Gesprekstechnieken
“Een organisatiegerichte training waarin je van te voren zelf je wensen aan kan geven.”
I. van den Berg, Hoi Pippeloi- Gesprekstechnieken
“Goede indruk van de training. Het is een training met voldoende praktische oefeningen.”
L. de Heer, UNET- Gesprekstechnieken
“De training vergroot het zelfvertrouwen. Je leert om een gesprek optimaal te voeren, je kan ook lastige gesprekken op een goede manier afronden.”
K. Schipper, Intermaris- Gesprekstechnieken
“Een prima training gehad die aansloot bij de behoefte van mij als deelnemer. Op een rustige goed bereikbare plek is door een deskundige trainer de lesstof behandeld. Daarbij wordt op interactieve wijze geschakeld om aan de behoefte van de deelnemer te voldoen.”
R. van de Wal, Gemeente Den Haag Ambulancezorg GGD Haaglanden- Gesprekstechnieken
“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!”
E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort- Gesprekstechnieken
“Je leert op een hele leuke ontspannen manier om te gaan met gespreksvormen. Er wordt behoorlijk veel geoefend met de vele soorten gesprekken die er zijn. Omdat de oefeningen gefilmd worden, krijg je een goed beeld van wat er goed gaat en wat er minder goed gaat wanneer het later weer in beeld gebracht wordt.”
C. Koorevaar, Du Pont de Nemours- Gesprekstechnieken
“Volop aandacht en ruimte om (van elkaar) te leren en nieuwe inzichten te krijgen. Heel fijn om met voldoende handvatten na afloop van de training weer naar huis te gaan.”
A. Nijboer, Gemeente Ooststellingwerf- Gesprekstechnieken
“Ik vond het een fijne les, leerzaam en in een goed tempo. Er werd voldoende aandacht besteed aan de onderwerpen die wij gevraagd hadden, er werd ook de tijd voor genomen. Ook fijn was de trainer, die in alle rust zijn uitleg gaf over de onderwerpen die wij wilde bespreken. Bedankt Marco Schmidt Werkbegeleider Re-integratie”
Marco Schmidt, DZB Leiden- Gesprekstechnieken
“Professioneel en klantgericht!”
A. de Zwart, Hoi Pippeloi- Gesprekstechnieken
“Zeer nuttige training met goede toegepaste theorie in praktijk oefeningen!”
E. Roos, Pilar Games- Gesprekstechnieken
“De training was praktijkgericht waardoor je het geleerde direct in de praktijn kon uitproberen. Terugkoppeling de tweede dag was ook zeer prettig.”
C. Cazier, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
“Ik had mij in eerste instantie aangemeld voor een andere training (Interviewtechnieken). Tijdens een gesprek met Learnit Training bleek deze training ook goed aan te sluiten bij mijn wensen. Dat hadden ze goed ingeschat. We waren met een kleine groep en daardoor kon de training heel erg naar onze leerdoelen gemaakt worden. De trainer was heel flexibel, ze bewoog mee met onze antwoorden op vragen. Je voelde dat ze je wilde helpen om verder te komen. Naar mijn idee heeft ze heel veel kennis en deskundigheid. Ik heb van haar genoten, ze heeft me geïnspireerd.”
A. Wösten, Stichting Icare- Gesprekstechnieken
“Een interessante leerzame training, waarbij ik veel tips heb gekregen. Ik ga deze tips zeker proberen toe te passen.”
C.J. van der Tak, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)- Gesprekstechnieken
"Professionaliteit van cursusleider (Roeli), aandacht voor persoonlijke leerdoelen en verbinding binnen cursisten heeft ervoor gezorgd dat de training gesprekstechnieken als zeer positief zijn ervaren."
- Gesprekstechnieken
“Dit was een training die je bij blijft. Na een stuk theorie ga je als deelnemer direct de praktijk in door aan de slag met eigen voorbeelden. Er is veel ruimte voor het krijgen en geven van feedback en de trainer zorgt ervoor dat dit op een respectvolle en veilige manier gebeurt. Een goede basis voor iedereen die zijn sterke en minder sterke kanten wil verkennen op het gebied van gespreksvaardigheden!”
D.M.B. Metaal, St. Lijn1 Haaglanden- Gesprekstechnieken
“Het is een training die op maat gesneden is en zeer toepasbaar op de praktijk!”
D. Kolstee, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
“Deze training was erg leerzaam. De communicatielijnen met Learnit zijn erg kort, prima.”
P. Wolf, ABN Amro Bank Verzekeringen- Gesprekstechnieken
“De training was heel goed te doen. In twee dagen zijn heel veel items aan bod gekomen, waarbij rekening is gehouden met de behoeften van de groep. Doordat er sprake was van een kleine groep kwam iedereen heel goed aan bod. Superenthousiaste, inspirerende en ook heel veelzijdige trainer. Goede mix tussen theorie en oefeningen. Ze kan goed uitleggen en maakt goed gebruik van aansprekende voorbeelden. Alle beschikbare mogelijkheden werden ingezet (de kamer was volgehangen met sheets). Ze is handig met video en gebruikt dit op overtuigende wijze om de deelnemers een spiegel voor te houden.”
K. van Wieren- Gesprekstechnieken
“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De docent heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.”
J. Schuurman, FM Laaglanden- Gesprekstechnieken
“Een organisatie die op een open en eerlijke manier zonder mensen te beschadigen een wijze van communiceren wil bijbrengen. Ik heb als heel prettig ervaren.”
A. van der Hilt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
“Training op maat, passend bij jouw leerdoelen!”
D. Hanemaaijer, Regenboogschool- Gesprekstechnieken
“Training was gericht op de praktijk dit maakte de training erg goed. Verder was alles goed geregeld en kan ik deze training zeker aanraden!”
Ruud Tummers, T-Mobile Netherlands B.V.- Gesprekstechnieken
“Een zeer interessante, leerzame en ook leuke training waar iedereen wat aan heeft. Daarnaast voldeed ook de trainer aan al mijn verwachtingen en wist ze de stof helder, duidelijk, interactief en op leuke, leerzame manier over te brengen. Een absolute aanrader voor iedereen die beter wil leren communiceren.”
Ronald Jacobs, Medicamus Facilitair B.V.- Gesprekstechnieken
“Leuke trainer. Rollenspellen waren erg leerzaam.”
N. Aghris, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
“De training heeft een goede balans tussen theorie en praktische haalbaarheid van gestelde doelen. Belangrijk was de sfeer, waardoor de deelnemers een goede inzet toonden voor de gesprekstechnieken en prima resultaten uit elkaar wisten te halen. De cursustijd vloog dan ook om. Geslaagde training.”
A. Jager, Gemeente Kampen- Gesprekstechnieken
“De lesdagen heb ik als zeer prettig en leerzaam ervaren. Aanbevelenswaardig en voor herhaling vatbaar.”
Y.L. Tuyt, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)- Gesprekstechnieken
“Zeer professioneel en praktijkgericht. Maatwerk sluit aan op je dagelijkse werkzaamheden.”
B. Görlitz, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
“Prima training die niet alleen je persoonlijke vaardigheden vergroten, maar ook de teamgeest van jou en je collega's onderling.”
J. Beijersbergen, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden- Gesprekstechnieken
“De Roos van Leary, heel erg nuttig! Als je dat begrijpt, is communiceren een stuk makkelijker.”
S.J.G. Bieman, Gemeente Alkmaar- Gesprekstechnieken
"Loop je als persoon tegen dingen aan op het gebeid van communicatie ? Daarnaast, wil je jezelf daar beter in ontwikkelen, zodat je je krachtiger gaat voelen in situaties ? Dan is de training gesprekstechnieken de juiste. Je leert omgaan met situaties die lastig voor je zijn en krijgt nieuwe inzichten hoe je het beste kunt communiceren. Het heeft mijzelf veel nieuwe en goede inzichten gegeven."
- Gesprekstechnieken
“Een to the point training waarbij heel goed aansluitiing werd gemaakt bij de verschillen tussen de deelnemers wat betreft het voeren van gesprekken. Elke deelnemer haalde zijn eigen inzichten en leerdoelen, waarbij het delen van de inzichten ook interssant bleken voor een ieder. Een sterk punt vond ik het gebruik van modellen, waarbij de deelnemers werd gevraagd de inhoud te leveren. Dit werkte veel beter dan het presenteren van een model met de vaak abstracte begrippen, die daarna moeten beklijven en dan vervolgens in een oefening in de praktijk moeten worden gebracht/vertaald.”
R. Stap, Hoogheemraadschap van Rijnland- Gesprekstechnieken
“Maatwerktraining gericht op het geven van praktisch toepasbare handvatten voor verscheidene communicatievraagstukken.”
L. van Waardenburg, Woonstad Rotterdam- Gesprekstechnieken
Learnit referenties