Klassikaal
2 dagen1150,-
excl. btw
- Fijne locatie met trainer
- Kleine groepen
- Inspirerend en motiverend
Boze klanten. Demonstranten. Agressieve omstanders die hulpverleners belemmeren hun werk te doen. Mensen die menen recht te hebben op bepaalde privileges en dit op agressieve wijze laten merken. Of je nou in de zorg werkt, bij de politie, als deurwaarder, in de rechtbank, bij een overheidsinstelling zoals RIVM, UWV en SVB, of ergens anders; in elk beroep kun je met agressie te maken krijgen. Dit is vaak beangstigend omdat je gevoel van veiligheid wordt aangetast. Het is zeer begrijpelijk als je geraakt wordt door (verbale en fysieke) agressie bij conflicten; bij veel mensen roept dit emoties op.
Met jouw reactie kun je bepalen of een dreigende situatie escaleert of niet. Hierin kun jij zelf het verschil maken door emoties in goede banen te leiden, goed te timen en te verwerken in plaats van op te kroppen en te onderdrukken. In de tweedaagse cursus Omgaan met Agressie van Learnit leer je een professionele grondhouding aannemen bij verbale of fysieke agressie. Door training, oefening en ervaring word je steeds vaardiger in het de-escaleren van een moeilijke situatie.
Professioneel handelen is altijd bewust handelen, berustend op jouw eigen keuzes. Misschien wel mét emoties, maar niet beheerst door emoties. Tijdens onze tweedaagse training Omgaan met Agressie leren we jou hoe je sterker in je schoenen staat in dreigende situaties. Wat heb je daarvoor nodig?
1. Inzicht in je eigen gedrag: zelfkennis en een zekere mate van zelfcontrole.
2. Een goede inschatting van de situatie, afhankelijk van drie factoren:
• het beroep dat je uitoefent
• de concrete situatie waarin je je bevindt
• je persoonlijkheid.
3. Vaardigheid in verschillende de-escalerende gesprekstechnieken.
De focus van onze agressietraining ligt op deze drie aspecten: situaties uit jouw dagelijkse praktijk, inzicht en zelfkennis.
Tijdens de training Omgaan met Agressie komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
Over agressie en conflicten
Omgaan met agressief gedrag
De organisatorische kant van agressie
Aan het eind van de cursus Omgaan met Agressie stellen we een plan van aanpak voor het geven en ontvangen van collegiale steun (buddy-support). Hierdoor wordt de drempel om elkaar om hulp te vragen op de werkvloer lager. Naderhand evalueren we de training mondeling en schriftelijk. Enige tijd na de training nemen we weer contact op met je om te kijken hoe het gaat in de praktijk. Heb je behoefte aan extra ondersteuning? Dan plannen we een moment om uit jouw dagelijkse praktijk cases te behandelen en jouw kennis en ervaring te verdiepen. Ook kunnen we je verder helpen met het opstellen van een protocol.
In de training Omgaan met Agressie wisselen we af tussen ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Door deze dynamiek ervaar je direct wat het effect is van nieuw gedrag. Tijdens de agressietraining nodigen we jou voortdurend uit te reflecteren en verbanden te leggen met jouw dagelijkse praktijk. Daardoor krijg je steeds meer inzicht. En je herkent steeds beter welke technieken succesvol zijn voor jou. Dit vergroot de kans op daadwerkelijke gedragsverandering. Zo stimuleren we jou het eigenaarschap te nemen over je eigen groeiproces.
De omschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de agressietraining er globaal uitziet. De exacte inhoud van de cursus Omgaan met Agressie hangt af van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. Je begint met een individueel intakegesprek waarin je jouw persoonlijke leerdoelen formuleert. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
De cursus Omgaan met Agressie is bedoeld voor iedereen die dreigende situaties – verbaal én fysiek - wil leren de-escaleren door een professionele grondhouding aan te nemen als er sprake is van agressie. Bijvoorbeeld zorgmedewerkers, hulpverleners, gemeenteambtenaren en andere overheidsmedewerkers. Maar ook onder meer deurwaarders, medewerkers in een winkel, op een helpdesk of bij een klantenservice hebben baat bij deze agressietraining.
Na afloop van de training Omgaan met Agressie:
Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.
Om deel te nemen aan de cursus Omgaan met Agressie heb je geen specifieke voorkennis nodig.
Wil je deze training organiseren voor een hele groep of meerdere groepen? Dit kan voordelig zijn. We kunnen bijvoorbeeld de inhoud geheel op jouw organisatie afstemmen en een hele groep trainen is bovendien voordeliger.
Gaat het om grote aantallen of een complete academy? Daar komt veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan planning en communicatie, het inventariseren en afstemmen van de doelen en inhoud van de training. Of aan niveauverschillen, feedback mechanismen en borging. Gelukkig heeft Learnit een rijke ervaring op dit gebied (meer dan 25 jaar) en we helpen je graag bij dit proces.
Vraag hier een offerte aan
De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.
Bij Learnit vind je altijd een training waarmee je verder komt. Van (technische) IT skills tot communicatie of persoonlijk leiderschap. Daarbij kan je kiezen uit de trainingsvorm die jij het prettigst vindt: een klassikale training, een maatwerktraining bij jou op kantoor, een online cursus of een e-learning. Wij hebben voor iedereen de juiste training en trainingsvorm. Want leren op de manier die het best bij jou past, zorgt voor de beste resultaten.
Persoonlijke aandacht en een prettige sfeer. Of je nou een cursus volgt bij ons, op kantoor of op je pc, wij zorgen dat je je genoeg thuisvoelt om je grenzen te verleggen.
Nieuwe mogelijkheden ontstaan als je in beweging komt. Scherp blijft. Steeds nieuwe stappen zet. Wij stimuleren je om de stap te wagen en er echt voor te gaan.
Ontdek iets nieuws. Versterk je kwaliteiten. En kies je eigen weg. Wij helpen je groeien met trainingen en leervormen die echt bij jou passen.
We denken altijd in mogelijkheden en win-win. En we werken elke dag aan nieuwe oplossingen voor morgen. Door opleidingen te bieden waarmee jij goed voorbereid bent op de toekomst.
Aan loze beloftes doen wij niet. Maar wel aan kwaliteit, kennis en ervaring. Een breed cursusaanbod mogelijk gemaakt door onze geïnspireerde medewerkers en trainers.
We luisteren naar wat er bij jou leeft. Waar jij behoefte aan hebt. Want daar begint onze oplossing, ons maatwerk. Elkaar goed begrijpen en helder communiceren, daar geloven wij in.
Een training volgen bij Learnit betekent samen leren. Samen met jouw ervaren trainer, samen met je cursusgroep of samen met je collega’s. En of je de training nou thuis, op jouw kantoor of op één van onze trainingslocaties volgt, wij zijn altijd bereikbaar om je te helpen. Onze kennis met jou te delen op zo’n manier dat jij er echt wat aan hebt. Samen verder komen door persoonlijke aandacht en elkaar goed begrijpen; daar geloven wij in.
Theorie uit een boekje leren waar je vervolgens weinig mee kan in je werk? Niet bij Learnit! Welke training je ook volgt bij ons, je kan er direct mee aan de slag op je werkplek. Door jouw unieke leerdoelen die je aan het begin van de training samen met de trainer bepaalt. Door de afwisseling van theorie en (interactieve) praktijkopdrachten. En door de uitdagingen waar jij tegenaan loopt in je dagelijks werk mee te nemen naar de training.
Geen geschikte startdatum? Stuur ons een datumverzoek. Dan bekijken we samen hoe we toch aan jouw trainingsvraag kunnen voldoen.
Wat anderen zeggen over deze training
Cursus Omgaan met agressie referenties - Gemiddeld cijfer 8.5
“Goede training met een perfecte balans tussen theorie en praktijk, waarbij het geleerde ook goed toe te passen is in het dagelijkse werk.”
P.C. Klink, Fides Wonen- Omgaan met agressie
“Als je een goed begin van inzicht wilt krijgen in het herkennen en omgaan met agressie, dan is deze training aan te bevelen.”
Gerda Kan, INOVA- Omgaan met agressie
“Een aanrader! Leer effectief omgaan met agressie/gedrag.”
B. Kutuk, SU International Zorg- Omgaan met agressie
“Je begint met het idee: ik zie wel wat het wordt. Dan ga je merken dat je er wel eens wat aan kan hebben. Maar dan, als je echt bezig bent weet je pas goed hoe je bepaalde vormen van agressie kunt filteren. Echt een aanbeveling van mijn kant.”
G. Scholten, Mijande Wonen- Omgaan met agressie
“Een leerzame training waar je in de praktijk veel nut van kunt hebben.”
P.J. Bakelaar, Fides Wonen- Omgaan met agressie
“Deze training heeft mij geleerd om mijn persoonlijke belemmeringen steeds beter te hanteren en te leren (h)erkennen. Met heel veel bruikbare tips. Een aanrader!”
K. Vangermeersch, ATMP Services B.V.- Omgaan met agressie
“De training was op maat, vraaggericht en boeiend.”
J. Teuben, Trema- Omgaan met agressie
“Interessante cursus met herkenbare onderdelen. Erg fijn om de eigen casus te kunnen oefenen met een geweldige acteur.”
H.L. Morel van Mourik, Provincie Fryslân- Omgaan met agressie
“Goede cursus prettige lerares en zeker aan te bevelen als de cursus bij je werk past”
H.T. de Vries, Provincie Fryslân- Omgaan met agressie
“Zeer praktische en prettige cursus waarbij theorie en praktijk elkaar goed aanvullen.”
Joey Wiegman, Versluisgroep B.V.- Omgaan met agressie
“De training "omgaan met agressie" is een uitstekende training om inzicht te krijgen in jezelf en je collega's.”
S. Kievit, Ad Hoc- Omgaan met agressie
“Zeer leerzame training, waar je veel uit kan putten in dagelijkse werksituaties.”
D. van den Berg, Ad Hoc- Omgaan met agressie
“Een zeer praktijkgerichte training met veel aandacht voor persoonlijke situaties. Ik ben uiterst tevreden over de inhoud qua niveau en professionaliteit van de trainer, duur van de training, lestempo en variatie tussen theorie en praktijk. De trainer is zeer professioneel en weet waar zij het over heeft. Ze is gepast informeel en zeer klantgericht en klantvriendelijk. Een goede inspirator en kan goed cursisten motiveren en info uitleggen. Goede bereikbaarheid locatie, mooie uitstraling entree en ruimte, vriendelijke receptie medewerkers, prettige sfeer en heerlijke lunch. Daarnaast heb ik plezierig en professioneel klantcontact gehad met de organisatie.”
S.D.J. Wien- Omgaan met agressie
“Ik vond het inhoudelijk een goede training. De trainer was goed ingelezen en goed voorbereid. De dag was goed verzorgd; al met al een leuke ervaring.”
M. Anink, APM Terminals Rotterdam B.V.- Omgaan met agressie
“Leuke training die in de dagelijkse praktijk goed te gebruiken is.”
M.I. Slui, Fides Wonen- Omgaan met agressie
“We hebben goed diverse situaties met klanten kunnen oefenen.”
P. Vijfhuizen, Fides Wonen- Omgaan met agressie
“De training is voor mij erg zinvol en leerzaam geweest. Er wordt gebruik gemaakt van rollenspellen, waardoor je goed kunt reflecteren op je eigen handelen. Ook duidelijk inzicht wordt er gegeven in welke gedrag ander gedrag uitlokt. Het is voor mij goed geweest mezelf bewust te worden van verschillende soorten gedragingen en vooral hoe je een gesprek zo kunt keren dat het niet uitloopt op verbale agressie (of zo min mogelijk). Daarnaast is de trainer erg leuk, en de organisatie goed te bereiken. Erg interessante en leerzame training dus!”
P.S. Kempen, GGD Hollands Midden- Omgaan met agressie
“Het is een heel praktische training, meteen goed toe te passen. Ook de theoretische kant was interessant en versterkte het praktische gedeelte. Het oefenen met een acteur was spannend maar ontzettend leerzaam. Ik denk dat ik nu beter met agressie om kan gaan.”
Andrea Dijkman-Stam, INOVA- Omgaan met agressie
“Een waardevolle training voor hen die op een juiste wijze hun klanten willen benaderen en daar nog onvoldoende ervaring in hebben.”
J.G. Maliepaard, Fides Wonen- Omgaan met agressie
“De training was erg praktijkgericht, je kan direct aan de slag met het geleerde.”
R. Mulder, Mijande- Omgaan met agressie
“Leerzaame training waar je iets mee kan in mijn werk.”
P. Prins, Fides Wonen- Omgaan met agressie
“ik vond het een leerzame traing, waar ik zelf heel veel van heb meegekregen.”
G. Palas, SU International Zorg- Omgaan met agressie
“Intensieve training maar zeer leerzaam. Duidelijke uitleg en ruimte om je eigen obstakels te bespreken en te oefenen. Hierdoor begrijp je waarom je welke techniek moet toepassen om met de verschillende soorten agressie om te gaan. Je eigen conflictstijl wordt belicht en dit is heel belangrijk in je communicatie naar anderen. Je wordt je bewust van je verbeterpunten en krijgt handvatten om deze te oefenen.”
N. van den Esschert, CAI Harderwijk- Omgaan met agressie
“Ik vond het een zeer leerzame en ook leuke training. Goede oefeningen waar je zeker wat mee kan! De agressietraining vond ik erg interessant. Voor het leren omgaan met bepaalde omstandigheden, maar ook het leren kennen van een stukje van jezelf! Ik heb de cursus met veel plezier gedaan!”
A. Tauran, Ad Hoc- Omgaan met agressie
“Ik ben erg tevreden over de inhoud van de training. Er was veel interactie. De theorie werd met behulp van voorbeelden (uit de praktijk) toegelicht. Alles was duidelijk. Er was veel variatie in uitleg en opdrachten, waardoor je alert bleef en de dag snel voorbij ging. Tijdens de training is mij duidelijk geworden wat agressie precies inhoudt en hoe ik hier in mijn functie het beste mee om kan gaan. Op een correcte manier word je met jezelf geconfronteerd, zodat je weet hoe jij zelf reageert in bepaalde situaties waarbij agressie de hoofdrol speelt. Door goede tips van collega's en de docent kreeg je de mogelijkheid jezelf te verbeteren. Ik kwam erachter dat ik al redelijk goed weet te handelen m.b.t. agressie, maar ook dat is fijn om te horen/zien. Ik ben nu zekerder van mijzelf en ik kan mij voorstellen dat sommige mensen echt baat hebben bij deze training. In sommige functies is het heel belangrijk (met name voor de veiligheid) om te weten hoe je met agressie en (verbaal) geweld om moet gaan! Het was ook erg leuk en leerzaam om met een acteur te werken.”
H.J. Brinks, Mijande- Omgaan met agressie
Learnit referenties